Stellingen over sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschapsvorming

1. Sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden zijn in het onderwijs aan kinderen net zo belangrijk als taal- en rekenvaardigheden 2. Sommige ouders zijn goed in staat hun kinderen de benodigde taal- en rekenvaardigheden aan te leren, maar andere ouders niet; aangezien taal- en rekenvaardigheden maatschappelijk gezien zo belangrijk zijn, wordt het aanleren van deze vaardigheden aan het onderwijssysteem toevertrouwd. Eenzelfde redenering zou m.i. ook moeten gelden voor sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden 3. Het is onacceptabel als leerkrachten over onvoldoende taal- en rekenvaardigheden beschikken en/of onvoldoende in staat zijn die vaardigheden op didactische wijze over te brengen op kinderen; even onacceptabel is het m.i. als leerkrachten over onvoldoende sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden beschikken en/of die vaardigheden niet goed kunnen overdragen 4. Er is een onacceptabel groot aantal leerkrachten met onvoldoende sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden 5.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *